onsdag 16. september 2015

Første innlegg

Da kommer oppgaven som blir det første innlegget. Oppgaven gikk ut på å lage en nyhetartikkel med utgangspunkt i et eventyr. Så jeg gjorde om eventyret "Askeladden som kappåt med trollet" til en artikkel. I tillegg har jeg gjort ekstraoppgaven som var å ta å redigere et bilde som illustrerer artikkelen. Til å redigere bildet brukte jeg Photoshop. Legger til bildet jeg laget og artikkelen. Snakkes!



Spiste for livet  
Askeladden og brødrene trengte penger for å kunne betale gjeld, derfor hogget de ved i skogen. Dette førte til en konflikt med trollet.
  
Skrevet av: Åse Degnes

Mandag morgen hogget, Per (25), i skogen og kom i konflikt med trollet fordi han ikke fikk lov. 

–Hogger du i min skog, dreper jeg deg, sier trollet.
-Jeg må gjøre det for å hjelpe familien, svarer Per.

Per fortalte det som om han aldri hadde vært så redd før. Faren syntes det var spesielt da han hørte historien.

-Trollet har aldri skremt meg når jeg hogget trær, sier faren overrasket. Pål (22) blir sendt ut i stedet forteller Per.

Askeladden og brødrene skulle hogge trær i skogen som ligger ved gården for å skaffe penger til å betale gjeld. Så dagen etter skjedde det samme med Pål. Han møtte trollet og løp hjem igjen.


Modigst av alle

Dag tre kom og Askeladden prøvde seg.

-Jeg møtte trollet og sa tie still ellers klemmer jeg deg flat.

Trollet ga opp og hjalp til, fortalte Askeladden til Rakkestad Avis (R-A).

-Vi gikk til trollet om kvelden og spiste grøt.

Askeladden puttet det meste i sekken han hadde på magen. Askeladden hørte trollet sa

-Nå orker jeg ikke mer
-Gjør som meg, skjær hull på magen. Da får du plass til mer sa Askeladden.

Trollet tenkte seg om, og døde. Askeladden gikk stolt hjem og viste faren og R-A belønningen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar